De ”giriga” mellanhänderna…

Skriven av Lennart Nilsson

Lennart är en av grundarna av GigPort och har verkat i olika ledande roller i konsultbranschen sedan 1989, de senaste 20 åren i egen regi. Lennarts har stor kunskap & erfarenhet om konsultbranschen och har byggt ett stort nätverk i densamma.

2022-10-13

Varför måste egenkonsulter använda sig av mellanhänder för att få de intressanta uppdragen hos de stora konsultköpande teknikföretagen i Sverige..?

För mig har detta varit en stor fråga i många år. 

Egen erfarenhet

Jag har själv varit just en mellanhand i konsultbranschen och då tjänat bra med pengar på att samla en stor del egenföretagare i min organisation och samtidigt byggt en affärsmässig relation mellan oss (Mellanhanden AB) och kundföretagen. Jag ordnade fram ramavtal med kunderna och samlade på mig en hel del mycket duktiga konsulter som startade eget AB och började jobba med oss. 

Fördelen för konsulterna

Fördelen för konsulterna som nu helt plötsligt blev egenföretagare blev att de nu började äga sin egen tid på ett helt annat sätt. Vilken skön känsla, det kan alla ställa upp på. Man ägde också processen till hur och när man planerade att gå i pension. Hur mycket ska sättas av till pensionsförsäkring för att skapa ett bra liv här och nu men också hur mycket pengar vill jag leva på när jag slutar jobba och när vill jag sluta jobba.

Fantastiska frågor som varje anställd människa borde ställa sig väldigt mycket mer än som tyvärr görs idag. Som egenföretagare har man denna fantastiska lyx att bestämma allt detta själv, inte arbetsgivaren eller staten (som för övrigt inte levererar särskilt mycket i pension om du studerar det beloppet lite närmare).

Utmaningen för konsulterna 

Men vad är haken här? Jo man vill oftast inte vara helt själv som egenföretagare utan man vill gärna var i ett sammanhang. Man vill dessutom ha någon som säljer en till de intressant uppdragen hos kunderna. Ens egen kunskap och känsla för försäljning är inte jättebra, är den normala känslan. Dessutom är det väldigt många kontakter som man behöver underhålla kontinuerligt och det kan vara en utmaning under tiden man är fullt sysselsatt med sitt aktuella uppdrag.

Hur löser konsulterna utmaningen

Vad gör man då som egen konsult, Jag AB? Jo man vänder sig till en ”mellanhand”. Detta är normalt en ”mäklartjänst” där man som egenföretagare kan ansluta sig till olika konsultmäklarföretag för att få dem att sälja in ens tid och kunskap till kunderna och så fakturerar man mellanhanden istället för slutkunden. 

Detta är väldigt bra eftersom slutkunden oftast inte vill arbeta med egenföretagare utan vill ha en större aktör som samlar sådana konsulter hos sig.

Hur kan man göra detta bättre och effektivare

Här finns två frågeställningar att tänka på och som ligger i min inledande fundering, ”varför måste…”

Varför måste mellanhanden vara så ”dyr” för den enskilda konsulten? Här talar vi om mellan 10-40 % beroende på olika mellanhänder samt olika kompetenser. Normalt brukar vara mellan 10-20 %.

Den andra frågan är varför inte slutkunden kan köpa in en egenföretagare direkt i sitt inköpssystem.

Jo för här kräver slutkunden att mellanhanden tar ansvar för att den aktuella konsulten är kompetent och kommer att leverera på en hög nivå. Man vill helt enkelt att få konsulten ”validerad” genom mellanhanden och att den organisationen tar ansvar för kompetensutveckling, konsultansvarsförsäkring, mm.

Dessutom ”orkar” man inte söka efter kompetens själva utan man ”postar” förfrågningar som specificerar uppdragen och vilken kompetens som krävs för detta och skickar ut dessa förfrågningar till de aktuella konsultmäklarna och konsultleverantörerna man har skapat avtal med. 

Därefter får mellanhanden ”manuellt” söka i sin organisation eller utanför densamma för att hitta lämpliga kandidater att offerera till slutkunden. Detta är en manuell, dyr och ineffektiv process som dessutom inte bidrar till att kunden hittar den bästa konsulten för uppdraget.

Lösningen för både slutkunden och egen konsulten

Vi menar att slutkunden betalar otroligt mycket pengar helt i onödan när man arbetar på detta traditionella sätt. Väsentligt bättre vore ifall slutkunden i stället letade själv efter de konsulter de vill anlita. Dessa samlas i en databas kopplad till en plattform med mycket kraftfulla kriterier för sök och anlita konsult i nytt uppdrag. 

Vi pratar här om ett helt nytt digitalt arbetssätt som tidigare inte funnits. 

I och med detta kan vi nu skära bort stora delar av mellanhandskostnaden som till stor del består av manuella processer i form av arvoden till en konsultchef/säljare (mellanhand) som ska göra allt dett arbete manuellt men som idag faktiskt kan skötas helt digitalt. Vi talar här om 15.000 – 30.000 SEK per månad och konsult som här gladeligen betalas till mellanhänder. 

Slutsats

Alltså i den digitala världen behöver vi inte räkna antalet leverantörer och prata om att en leverantör kostar en viss summa pengar i kundens inköpssystem varför det inte föreligger ett behov av att begränsa mängden leverantörer. 

Snarare tvärt om. Avtal slut digitalt, leveransen garanteras & regleras med digitala avtal i plattformen. Arvodet förhandlas fram mellan kund och konsult för varje affär och uppdrag, lagring av alla data sker digitalt hos båda parter i samma plattform.

Lösningen finns redan 

På GigPort vill vi skapa det nya smarta sätter att upphandla konsulter. Nämligen sluta med att skicka ut förfrågningar. Sök själva i systemet. Där kommer man över tid att hitta all den kompetens man behöver. I stället för att lägga tid på att skriva en uppdragsspecifikation kan man använda dessa kriterier i vår sökmotor och direkt hitta de man behöver anlita. 

Du kanske också gillar…

Framtidens kompetens

Framtidens kompetens

Hur attraherar man den kompetenta arbetskraften i framtiden Vad kännetecknar förändringen av arbetsmarknaden och går...